Les Pères de l'Église et Lucifer (Lucifer d'après Is 14 et Ez 28) - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Revue des Sciences Religieuses Year : 2001

Les Pères de l'Église et Lucifer (Lucifer d'après Is 14 et Ez 28)

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Jean-Marc Vercruysse

Abstract

This article tries to outline the history of the patristic interpretation of Lucifer. The word « Lucifer » means the planet Venus as first ray of dawn. In this sense, Christ is the « light-bearer » of the last day (2 Peter 1, 19 and Rev. 22, 16) A passage from Isaiah (14, 4-23) against a king of Babylon led to identifiy the star with a fallen angel. An oracle against a Prince of Tyre in Ezekiel (28, 2-19) backed up the identification. Tertullian and Origen are the first to propose a spiritual reading of these two passages. The Fathers wondered about the reason of the fall and explained it by the lust, the jealousy, and particularly the pride of the angel. Then Lucifer became one of the names of Satan.
L'article esquisse une histoire de l'interprétation patristique de Lucifer. Le terme « Lucifer » désigne d'abord la planète Vénus en tant que première lueur de l'aube. Dans ce sens le Christ est le «porte-lumière» du dernier jour (2P 1, 19 et Ap 22, 16). C'est un passage d'Isaïe (14, 4-23) contre un roi de Babylone qui a conduit à identifier l'astre à un ange déchu. Une prophétie contre le prince de Tyr dans Ezéchiel (28, 2-19) a conforté le rapprochement. Tertullien et Origène sont les premiers à proposer une lecture spirituelle des deux passages. Les Pères se sont interrogés sur le motif de la chute de l'ange et l'ont expliqué par l'envie, la jalousie et surtout l'orgueil. De là, Lucifer est devenu l'un des noms de Satan.
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Dates and versions

hal-03767072 , version 1 (01-09-2022)

Identifiers

Cite

Jean-Marc Vercruysse. Les Pères de l'Église et Lucifer (Lucifer d'après Is 14 et Ez 28). Revue des Sciences Religieuses, 2001, 75 (2), pp. 147-174. ⟨10.3406/rscir.2001.3572⟩. ⟨hal-03767072⟩
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