Report on metalanguage in the teaching and learning of French as a Foreign or Second language for non-francophone students attending school in France. - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2009

Report on metalanguage in the teaching and learning of French as a Foreign or Second language for non-francophone students attending school in France.

ENQUETE SUR LA METALANGUE DANS L’ENSEIGNEMENT / APPRENTISSAGE DU FLE/S A DES ELEVES NON FRANCOPHONES SCOLARISES EN FRANCE

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Abstract

It turns out that the study of metalanguage in classes of French as a Foreign or Second language relates to the intersection of two disciplines (linguistics and didactics) which are in constant interaction. We needed to determine how and when metalanguage occurs in classes of French as a Foreign or Second language. What are its main characteristics ? What do we learn on the metalinguistic vocabulary ? To do this, we analysed a corpus obtained from observations in reception classes for students newly arrived in France. We present first the basic data in order to understand the context, the approach adopted and then the conclusions of this research. The second part of our work focuses on the metalinguistic discourse of teachers and students. In the third part, we review the metalinguistic vocabulary or vocabulary in a metalinguistic usage and put forward a classification. The idea which emerges from the second part onwards is confirmed : there is a switching backwards and forwards between specialised lexical items, associated with linguistics, and the words of everyday speech. The boundary is porous, according to how particular terms are used.
Enquêter sur la métalangue en classe de FLE/S s’est révélé être un travail à la croisée de deux disciplines en constante interaction : la didactique des langues et la linguistique. Il s’est agi pour nous de déterminer comment et quand se manifeste la métalangue en classe de FLE/S. Quelles en sont les principales caractéristiques ? Qu’apprend-on sur le métalexique ? Pour ce faire nous avons procédé à l’analyse d’un corpus obtenu par des observations dans des classes d’accueil d’élèves nouveaux arrivants en France. Dans un premier temps nous présentons les données essentielles pour comprendre le contexte, la démarche puis les conclusions de cette recherche. La deuxième partie de notre travail se penche sur les discours métalinguistiques des enseignants et des élèves. Dans la troisième partie nous passons en revue le lexique métalinguistique ou à usage métalinguistique et nous en proposons une classification. L’idée présente dès la deuxième partie est ainsi confirmée : il existe un va-et-vient entre les lexies spécialisées, relevant de la linguistique, et les mots des discours ordinaires. La frontière est poreuse en raison de l’utilisation que l’on fait des uns ou des autres termes.
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  • HAL Id : tel-03021900 , version 1

Cite

Angélique Masset-Martin. ENQUETE SUR LA METALANGUE DANS L’ENSEIGNEMENT / APPRENTISSAGE DU FLE/S A DES ELEVES NON FRANCOPHONES SCOLARISES EN FRANCE. Sciences de l'Homme et Société. Université de Picardie Jules Verne, 2009. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03021900⟩

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