Beauty and the Tweet: How traditional media seduce in the digital age - Université d'Artois Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone Année : 2017

Beauty and the Tweet: How traditional media seduce in the digital age

Florent Moncomble

Résumé

Headlinese, the language of English news headlines, stands out as a unique feature of the English-speaking press worldwide. Yet, as the age of the printing press fades away in favour of digital platforms, so does the way traditional news media reach out to their readership evolve into new territories. Although originally motivated by the space constraints of the printed page, the non-standard syntactic features of headlinese have remarkably survived the shift to the web, where such constraints do not exist. Indeed, its fundamentally aoristic morphosyntax is instrumental in optimizing the relevance of headlines, thereby luring the reader into accessing content and generating revenue. However, the shift to the digital age has introduced a number of radical changes. As Internet users increasingly gather their news through Google and its ilk rather than by picking a paper at the newsstand, the importance of attractive headlines has diminished in contrast to their ability to score highly in search engines. As a result, the traditional function of headlines is being devolved to a new medium, Twitter. It is on this platform that the old headline seems to be revived, both in terms of purpose and form, but in a renewed, less aphoristic expression, which traditional media are still slow to adopt. Looking at a corpus of 1,800 news website headlines and 2,400 news tweets from some of the major online outlets provides some quantitative as well as qualitative insights into how the pragmatically oriented syntax of headlinese is evolving to keep the seduction working.
L’anglais des titres de presse, ou headlinese, est un trait caractéristique de la presse anglophone à l’échelle mondiale. Néanmoins, à l’heure où les plates-formes numériques se substituent à une presse écrite déclinante, les médias d’information traditionnels s’aventurent dans de nouvelles façons de s’adresser à leur lectorat. Quoique motivées, à l’origine, par les contraintes de place inhérentes à l’imprimé, les caractéristiques syntaxiques non-standard du headlinese ont remarquablement survécu à la transition vers le web, où de telles contraintes n’existent pas. En effet, cette morphosyntaxe fondamentalement aoristique est essentielle pour optimiser la pertinence des headlines, et donc pour inciter le lecteur à accéder au contenu des articles et générer un revenu. Toutefois, le passage à l’ère numérique a introduit un certain nombre de mutations radicales. Les internautes se servant de plus en plus de Google et consorts pour glaner l’information, l’importance du pouvoir de séduction des titres de presse diminue en faveur de leur capacité à apparaître en tête des résultats de recherche sur Internet. En conséquence, c’est sur un nouveau terrain, Twitter, que le headline traditionnel se trouve revitalisé, aussi bien en termes de forme que de fonction, quoique sous une expression moins aphoristique que les médias traditionnels sont lents à adopter. Cette étude s’appuie sur un corpus de 1800 titres de la presse en ligne et de 2400 tweets de quelques-uns des principaux sites d’information, dont nous tirons des indications quantitatives et qualitatives sur la façon dont la syntaxe pragmatique des headlines évolue pour que la séduction continue d’opérer.
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Florent Moncomble. Beauty and the Tweet: How traditional media seduce in the digital age. E-rea - Revue électronique d’études sur le monde anglophone, 2017, 15.1, ⟨10.4000/erea.5917⟩. ⟨hal-04101423⟩
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