Images de l'au-delà : deux manuscrits enluminés du purgatoire de saint Patrick
Abstract
The article is devoted to the study of two iconographic arrangements that accompany the prose rewritings of the legend of the purgatory of St Patrick in two manuscripts in the Arras Municipal Library (302 and 657). It should be recalled that there is very little iconography linked to this legend, which nevertheless has some characteristics that would seem to favor representation : an emphasis on a terrestrial entryway, geographically located in the afterlife, numerous descriptions of locations, a highly individualized hero, etc. Nevertheless, the difficulty in creating an image seems above all to lie in the representation of the transitory nature of purgatory in relation to hell. The study demonstrates that painters represented punishments rather than a particular place and took from the texts an interpellating dimension, following the demonstrative and persuasive reasoning of texts.
L'article est consacré à l'étude de deux dispositifs iconographiques qui accompagnent les réécritures en prose de la légende du purgatoire de saint Patrick dans deux manuscrits de la Bibliothèque municipale d'Arras (302 et 657). Rappelons qu'il existe très peu d'iconographie liée à cette légende, qui présente pourtant des caractéristiques qui semblent favoriser la représentation : accent mis sur une entrée terrestre, géographiquement située dans l'au-delà, nombreuses descriptions de lieux, héros fortement individualisé, etc. Néanmoins, la difficulté à créer une image semble surtout résider dans la représentation du caractère transitoire du purgatoire par rapport à l'enfer. L'étude démontre que les peintres ont représenté des châtiments plutôt qu'un lieu particulier et ont repris des textes une dimension interpellative, en suivant le raisonnement démonstratif et persuasif des textes.